SiteMap Print Send
   نگاهی به دانشگاههای ارائه دهنده دوره MBA در ایران

 

1: دانشگاه صنعتی شریف :

 

دانشگاه صنعتی شریف پیشگام در ارائه دروه های MBA در ایران است . و با استفاده از حسن شهرت و اساتید به نسبت جوان خود و جذب دانشجویان توانای رشته های فنی دوره های بسیار خوبی را ایجاد کرده است . در ابتدای تاسیس این دانشکده 10 گرایش مختلف را معرفی کرده که هرگز موفق به ارائه همه گرایشهای آن نشده و اغلب دانشجویان تمایل به گرایش عمومی دارند . امکان کار کردن همراه درس در شریف وجود نخواهد داشت .

 

اگر امسال نوبت دوم خود را از طریق کنکور سراسری جذب کند ، انتظار می رود که شهریه آن بین 7 تا 10 میلیون تومان باشد . از ایرادات وارده به این دانشگاه غلبه دیدگاه اقتصادی بر جو آن است که به کیفیت آن ضربه زده است اما باز هم با فاصله زیاد از سایر رقبا در صدر دانشگاهها ایستاده است .

 

2- دانشگاه علوم وفنون مازندران:

 

دومین دانشگاه ارائه دهنده MBA در ایران است و سه دوره دانشجو تا بحال جذب کرده که دانشجویان دوره اول که حالا فارغ التحصیل شده اند تمامی دروس خود را چه با اساتید داخلی و چه خارجی به صورت انگلیسی گذرانده اند . از دوره دوم به دستور وزارت علوم دوره ها به صورت زبان فارسی برگزار می شود که البته کلاس اساتید خارجی به زبان انگلیسی است .

 

گرایشهای ارائه شده مالی (Finance) و بازاریابی (Marketing) یا عمومی به صورت ترکیبی از این دوگرایش است

 

اساتید این دانشگاه را می توان به چهار بخش تقسیم کرد .

 

1. اساتید داخل استان: گروه اقتصاد دانشگاه مازندران یکی از توانا ترین دانشکده های اقتصاد کشور است که از اساتید بنامی مانند پروفسور صمیمی بهره می برد . دانشگاه علوم و فنون همچنین از وجود اساتید سازمان مدیریت صنعتی واحد شمال و اساتید گروه مدیریت مازندران بهره می برد از جمله این اساتید دکتر احمدپور معاون اجرایی سازمان بورس ایران است

 

در مجموع اساتیدی با نمره متوسط به بالا هستند .

 

2. اساتید تهران : اکثریت اساتید دوره MBA از این دسته هستند که در روزهای پنج شنبه و جمعه میهمان دانشگاه علوم و فنون هستند . بعضی از این اساتید فقط نامهای بزرگ را به یدک می کشند و بعضی اساتیدی متوسط و بعضی بسیار عالی هستند . از جمله این اساتید می توان به دکتر آقایی ، دکتر سید اصفهانی ، دکتر مستخدمین حسینی و ... هستند .

 

3. اساتید خارجی : اساتید خارجی دانشگاه عمدتا از دانشگاه IITK کانپورهستند و در بعضی سالها اساتیدی از دانشگاه HANYANG کره هم در این دانشگاه تدریس داشته اند . دانشگاه های IIT مجموعه دانشگاههای اقماری در هند هستند که از دانشگاههای معتبر هند به شمار می آیند که البته سطح علمی همه آنها در یک حد نیست . اساتید خارجی را در دو دوره می توان در دانشگاه رویت کرد ترم اول در اواخر بهمن و اوایل اسفند و ترم دوم در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد دوره های اساتید خارجی یک ماهه است که در این یک ماه عین 51 ساعت موظفی خود را تدریس می کنند و تمام فشار کاری که دانشجو در طول یک ترم می بایست تحمل کند در طول یک ماه متحمل خواهد شد . اما در مجموع دانشجویان از کیفیت کلاسهای اساتید خارجی رضایت کامل داشته اند .

 

4. موارد استثنا : در برخی موارد استثنائی بعضی دروس در تهران تشکیل شده است مانند دروس حقوق تجارت توسط دکتر عرفانی و دروس ارائه شده توسط دکتر بلوریان

 

 

 

کلاسها آخر هفته یعنی پنج شنبه و جمعه تشکیل می گردد مگر موارد استثنا که ممکن است در تهران تشکیل گردد . از نقاط ضعف برگزاری بعضی کلاسها به صورت دو هفته یکبار است که در صورت وجود فشار از طرف دانشجویان به حد اقل می رسد و یا وجود نخواهد داشت . کلا این نکته را باید ذکر کنم که دانشجویان MBA در این دانشگاه قدرت بالایی دارند که در صورت شناخت این قدرت و به کارگیری مناسب آن به امتیازات زیادی مانند انتخاب اساتید دلخواه و ... برسند .

 

شهریه دوره دانشگاه علوم و فنون مبلغی بین 5.7 میلیون تا 6.7 میلیون تومان خواهد بود و هر گونه مبلغ کمتر از این در دفترچه انتخاب رشته را اصلا جدی نگیرید !

 

 

 

3- دانشگاه صنعتی مالک اشتر:

 

گرایشهای رسمی این دانشگاه استراتژی و سازمان هستند . نکته قوت این دانشگاه وابستگی آن به مجموعه بزرگ صنایع دفاع است که امکان ورود پروژه ها و مطالعات موردی به دانشگاه را تسهیل می کند . همچنین اساتیدی مانند دکتر فرتوک زاده ، دکتر وفاغفاریان و دکتر! منوچهر منطقی مدیر عامل ایران خودرو از مزایای این دانشگاه هستند .

 

 

 

4- دانشگاه کیش :

 

کلاسهای دانشگاه کیش به صورت دو هفته یکبار و آخر هفته برگزار می گردد اما با این وصف باز هم به علت دوری از سایر نقاط ایران ، بدی آب و هوا و هزینه بالای زندگی تمایل داوطلبان به انتخاب این دانشگاه به عنوان انتخابهای اولیه بسیار کم است حتی شنیده شده که سال گذشته مجبور به گزینش دانشجو از طریق تکمیل ظرفیت شد که البته از صحت و سقم این گفته با خبر نیستم .

 

گرایش ارائه شده این دانشگاه بازاریابی بین الملل است .

 

هزینه این دوره بین 4.5 تا 6 میلیون خواهد بود .

 

 

 

5- دانشگاه صنعتی شاهرود :

 

این دانشگاه به شدت از کمبود هیات علمی (3 هیات علمی ) رنج می برد . و مشکلات زیادی در این زمینه با دانشجویان خود دارد . که البته شاید به مرور بر این مشکل فائق آید .

 

6- دانشگاه تهران :

 

اعتبار بالای این دانشگاه آن را در رده دوم از انتخاب دانشجویان قرار داده است اما به گفته همگان تصمیم شتابزده دانشگاه تهران برای دایرکردن دوره MBA در رقابت با دانشگاه شریف منجر به کیفیتی پایینتر از شانیت دانشگاه تهران شده به طوری که بعضی دروس در دانشکده صنایع و بعضی در دانشکده مدیریت ارائه می شود و اساتید مانند سایر گرایشهای مدیریت و نه مطابق با فلسفه MBA با آن برخورد می کنند . البته غول اگر خفته هم باشد باز غول است.

 

 

  عنوان نظر :
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
  نظر شما :
  کد امنیتی :
 
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به ایمان جمشیدی می باشد.